「借錢梗要還」同「咪俾錢中介」究竟有咩關係?

ze3 cin2 gang2 jiu3 waan4, mai5 bei2 cin2 zung1 gaai3

阿擇 (Chaaak)
6 min readOct 22, 2018

有冇人知道「借錢梗要還,咪俾錢中介」呢十隻字,到底係講緊咩?拆開咗兩句我都明,但係放埋一齊就完全理解唔到。

《借錢梗要還》鄭敬基(來源:高登音樂台)

呢句標語喺財務公司廣告後面經常會聽到,係放債人牌照嘅額外牌照條件指定嘅風險提示字句。

放債人牌照嘅額外牌照條件,第九條。出處: https://www.cr.gov.hk/tc/publications/docs/Additional_Conditions-c.pdf

呢句嘢嘅作用,估計係用嚟忠告(zung1 guk1)大家,借錢之前要三思(saam3 si1),要考慮後果。點知上網一查,先至知道原來「咪俾錢中介」係講緊借錢嘅時候,唔好經過中介公司,直接搵財務公司/銀行。噉呢個就理所當然啦,中介都要食飯,食水唔深點生存呢?知道最後嗰五隻字係祈使句,係忠告嘅部份。問題係前面嗰句「借錢梗要還」究竟係咩意思呢?

首先我哋睇睇,呢種由兩句組成嘅複句標語,兩句之間可以有咩關係。複句可以按照邢福義 (2001:38) 做法,可分為「因果類」、「並列類」、「轉折類」三種。句式上一般以 「(連詞1) 句1,(連詞2) 句2」嘅形式出現;喺標語入面連詞通常可以省略,用意合嘅方式表達兩句之間嘅關係。但係無論係邊一種複句句式都好,擺得埋一齊,我去理解嗰陣我一定會假設兩句係相關嘅,呢個係人類理解語言嘅基本方式。

假設有網友順次序噉講呢兩句嘢:「某某KOL又喺度 share 葉劉啲相」「我覺得佢個 page 好好睇呀」,一般人會假設兩句唔係獨立存在嘅,「覺得好睇」應該唔係因為佢寫嘅分析精闢獨到,而係因為說話者好鍾意葉劉啲相。即係兩句「子句」嘅後句,會係對前句嘅補充、延伸、附加描述、邏輯上嘅結果等等。寫標語嘅人明白正常人理解文本嘅方式,所以可以善用呢點,飛走晒啲唚氣嘅連詞,寫出簡潔入腦嘅宣傳文本。

用返上面三種複句嘅分類去睇,標語後半叫我哋「唔好俾錢中介」,之前一句好合理嘅推斷係有以下嘅目的。

因果複句:話我知唔好俾錢中介嘅原因

因果複句係最常見嘅複句。常見嘅例子有:

  • 酒精害人,開車前咪飲 [1]
  • 預防禽流感,勿摸活家禽
  • 電訊服務多又新,合約條款要睇真
  • 年年驗身,令妳放心
  • 性生活和諧,滿足又愉快
  • 路上零意外,香港人人愛
  • 密閉空間危機多,安全措施要做妥
  • 裝修安全攞滿分,老闆伙記都開心
  • 沉迷賭博,倒錢落海
  • 電訊服務多又新,合約條款要睇真
  • 阿婆跑得快,一定有古怪
  • 阻人扑嘢,燒春袋
  • 有你幫手,梗會成功

呢種係標語最常見嘅複句句式。標語嘅前半好應該一語中的,用幾隻字指出問題,例如某件事嘅因由、條件、假設。作為「咪俾錢中介」嘅前一句,可以有「中介食水深」「無良公司多」「行業欠規管」「借錢選擇多」呢啲配搭。呢幾句嘅共通點係「因為某種原因,可以推導出唔應該透過中介借錢呢個忠告」。如果「借錢梗要還」係唔透過中介借錢嘅原因,噉我嘅理解就係:因為借咗錢,係冇得唔還嘅,所以唔好經中介借錢,就算間中介公司執咗笠你都唔會有着數。

因果複句仲有好幾類,可以用前句去限制後句嘅適用範圍,例如「若要生活好(要買/勿買利物浦)」「唔係猛龍(唔過江)」「識得揀(你先至係老闆)」之類。不過呢種因果複句肯定唔適用嘅。因為「梗」係評價(evaluative)副詞,唔可以用喺條件句(conditionals)入面,所以「如果梗要去」「假使你梗唔識」都係錯 grammar 嘅。

並列複句:話我知除咗唔好俾錢中介之外,借錢嘅時候有咩要注意

難得諗一句標語,有時會想一物二用。好似「唔做中,唔做保,唔做媒人三代好」,其實係三個唔同嘅忠告,放埋一句去講,可以視作平排並列嘅表達方式。其他嘅例子仲有:

  • 登記做選民,投票選賢能
  • 生命滿希望,前路由我創
  • 隨地吐痰乞人憎,罰款二千有可能

會唔會呢句標語係將兩項借錢須知放埋一齊,用並列嘅方法去講呢?即係政府係想提醒大家,借錢有兩點要注意,第一係「借錢梗要還,唔好走數」,第二係「咪俾錢中介,因為好戇居」。呢種理解唔係唔得,但係留意要進入並列結構,兩句嘅句類要係一樣嘅。例如「酒精害人,煙草傷身」兩句都係陳述句;「非禮勿視、非禮勿聽、非禮勿言、非禮勿動」係四句祈使句。如果要同後句「咪俾錢中介」並列,前句可以係「借錢搵銀行」「還錢交支票」「跑山要小心」「停低諗一諗」「簽約要留神」⋯⋯ 總之一定要係另一句相關嘅忠告。另一個問題就係兩句嘅忠告真係完全無關。提大家借錢要還錢,係講緊道德責任;唔好搵中介,係市民利益嘅問題。要當呢一句係並列的話,等同係叫一般市民,「返工要準時,提防扒手」。兩句都係合理忠告,但係放埋一齊就九唔搭八。

轉折複句:話我知點解我會好想俾錢中介,指出我嘅盲點

呢種嘅句式會講一講某件事嘅好處先,跟住再反駁返呢個睇法。「禮品雖然多」「就算 sales 好相與」「審查雖易過」等等,都可能係透過中介借錢嘅誘因,但係呢啲其實唔應該理。呢種標語好少,因為一般人 get 錯嘅機會極高,聽完之後可能覺得「兩害取其輕」呀,「兩邊都有道理」,仲反而更加想去搵中介都未定。而「借錢梗要還」都冇可能同中介組成轉折複句。

兩句之間有咩關係,我真係諗極都唔明。
有冇人財務達人可以指點迷津,話我知應該點樣理解呢十隻字。

[1] 部份嘅標語出處係來源: http://carson-chung.blogspot.com/2007/05/blog-post_08.html

P.S. 我見親呢句嘢都會浮現中學會考物理科嘅 MC 題目。當年嘅考法係俾兩句句子你,然後叫你判斷每一句嘅真、假,兩句都係真的話,你要判斷 第二句 係咪 第一句 嘅正確解釋。係就係兩句都啱,但係擺埋一齊,意義係零呀。

中學會考物理科嘅 MC 卷

--

--

阿擇 (Chaaak)

《粵典》創辦人,而家全力推廣粵文書寫。Founder of words.hk and advocate of Written Cantonese